"Det blev så himla bra för Lexus
– och för mitt mammahjärta!"

Här berättar Annika, mamma till Lexus 15 månader, om hur hon upplevde inskolningen på Lysande förskolan.

Berätta om er första vecka på Lysande förskolan!
- Första veckan på inskolningen var verkligen över förväntan! Jag hade gått och oroat mig innan, och tyckte egentligen att han var för liten för att börja på förskola. Så för mammahjärtat var tanken på inskolningen ångestfylld. Men den känslan släppte rätt så fort efter de första dagarna - jag märkte hur roligt Lexus tyckte att det var att få komma till Lysande förskolan och leka. De första dagarna var vi på förskolan i bara ett par timmar, och det var helt lagom. Vi lekte, hade sångsamling och sedan gick vi hem och sov middag.

Hur upplevde ni allt det nya? Vilka känslor kom upp?
- Pedagogerna fick mig att känna mig trygg. De var väldigt mjuka, förstående och fina med barnen och mot oss föräldrar. Jag hade läst om Emotionell pedagogik och tyckte att det lät fantastiskt! Det kändes så bra att se att barnen fick vara i pedagogernas famnar. Jag förstod, och vet nu, att Lexus kommer att få kärlek av pedagogerna de timmar som jag och Lexus pappa inte är med.

Vad tyckte ni var särskilt bra med inskolningen?
- Det finaste med inskolningen är att alla föräldrar får sms och mms med rapporter hur det går. För mig hjälpte det mig massor eftersom Lexus hela tiden fanns i mina tankar i början. Det var så härligt att få se hur han lekte och var glad och hur han sov gott under vilan. Men det var också bra att pedagogerna ringde när de såg att Lexus behövde få gå hem lite tidigare. Jag kunde hela tiden lita på att de ville Lexus bästa, och inte skulle forcera processen. Det gjorde att det blev så himla bra för Lexus - och för mitt mammahjärta!

Publicerat 2015-12-16