" Första veckan av inskolningen var verkligen över förväntan. "

Annika, mamma till Lexus 15 månader

Vår inskolning

På Lysande Förskolan är vi väldigt stolta över vår långa, flexibla och genomtänkta inskolning. Vår inskolningsmodell är planerad i enlighet med LF-Emotionell Pedagogik®  - det vill säga med mycket kunskap och stor omtanke om varje barn. Vi förstår att ditt barn är en helt egen person och på så vis måste få ha en helt egen inskolningsprocess. På Lysande Förskolan kan du därför känna dig trygg med att vi alltid anpassar oss efter ditt barns temperament, karaktär och grundläggande behov.

Vi lyssnar på ditt barn och bemöter det med respekt
På Lysande Förskolan vill vi skapa en varm, trygg och rolig miljö där ditt barn känner sig hemma redan från första dagen! Vi som är pedagoger ska göra allt vi kan för att ditt barn ska trivas, våga ta för sig och ha roligt! Hos oss värderar vi ett bra bemötande mycket högt. Både du och ditt barn ska därför alltid bemötas med stor respekt av alla våra pedagoger. Vi är övertygade om att ett trevligt bemötande är en förutsättning för att ditt barn ska växa och utvecklas.

Förbered dig på en lång inskolning
Det är bra om du förbereder dig på att inskolningen kommer att ta omkring 2 veckor, och ibland längre. Det viktigaste syftet med vår långa inskolning är att ditt barn ska vänja sig vid allt det nya, förstå vad det är som händer och själv få möjlighet att styra processen. De första tre inskolningsdagarna är du här tillsammans med ditt barn i 45 minuter och därefter börjar vi sakta att bygga på tiden. Om ditt barn är ledset lämnar vi över barnet till dig direkt. Hos oss ska inga barn behöva gråta eller känna oro.

Inskolningen följs upp efter några veckor
När inskolningen är färdig och det har gått ett par veckor, bokar Sara Bruce ett uppföljningsmöte med er för att gå igenom inskolningsprocessen och prata om era tankar och önskemål om den fortsatta tiden hos oss.

Har du frågor om inskolningen? Välkommen att kontakta oss på  073- 692 38 63.
Se fler kontaktuppgifter här

5 tips inför inskolningen:

1. Förbered din arbetsplats på att inskolningen kan ta tid, ibland tre-fyra veckor. Under inskolningen är det bra om du kan slappna av.

2. Fokusera på ditt barn och visa din glädje och ditt engagemang medan ni är tillsammans på förskolan. Din inställning är viktig!

3. Var tydlig under separationen. Tala om för ditt barn att du ska gå, och säg alltid hejdå ordentligt!

4. Berätta för pedagogen om barnet använder napp eller nalle/snuttefilt. Dessa saker är extra bra att ha nära till hands under inskolningen.

5. Tveka aldrig att ta kontakt med oss om du känner oro eller tveksamhet. Vi finns för dig och ditt barn!